آسانسور قلب ساختمان


آسانسور قلب ساختمان

آسانسور در حدود 50 سال پیس وارد ایران شده و یک شرکت سوئیسی اولین آسانسورها را در ایران نصب کرد. آسانسورها در واقع راننده ای ندارند و به صورت شبانه روزی کار می کنند و صرفا با فشار یک شاسی بالا و پایین می رود . این وسیله قادر به شناسائی مسافرین نیست . در خصوص ایمنی بیشتر در آسانسورها و مسائل پیش روی این صنعت با مهندس آرش هوشمند کارشناس ارشد مهندسی مکانیک و همچنین بازرس استاندارد آسانسور به گفتگو می پردازیم .

 

 تاریخچه آسانسور در ایران

صنعت آسانسور در دهه 30 وارد ایران شده و ساختمانهایی مانند ساختمان پلاسکور جزء اولین ساختمانهایی بودند که مجهز به آسانسور شدند. شرکت هایی هم که در ابتدا شروع به نصب آسانسور در ایران کردند جزء معتبرترین شرکت های جهان در زمینه آسانسور بودند.

 

در حال حاضر چه تحولاتی در آسانسور ایجاد شده است ؟

در حال حاضر توان فنی شرکت های مجری آسانسور نسبت به گذشته از سطح قابل قبول تری برخوردار است و نیروی فعال شاغل در این صنعت به لحاظ تعداد با سالهای دور قابل قیاس نیست و با توجه به رشد روزافزون ساخت و ساز ، پیش بینی می شود که این رشد در صنعت آسانسور هم چشمگیر باشد.

 

هم اکنون چند شرکت عضو سندیکای آسانسور هستند ؟

طبق آمارهای بدست آمده از حدود 1000 شرکت فعال در زمینه آسانسور در ایران 350 شرکت عضو سندیکای آسانسور هستند و پیش بینی می شود این تعداد باز هم افزایش یابد .

 

به طور کلی آسانسورها دارای چه معایبی می باشند ؟

یکی از معایب عمده موجود در آسانسورهای فعلی کیفیت پایین برخی قطعات مورد استفاده و نیز قدیمی بودن مکانیزم این قطعات است . به عنوان نمونه هنوز هم آسانسورهای با درب لولائی در ایران بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند. در حالی که شاید در حدود این آسانسورها حدود 90 سال پیش در اروپا منسوخ شده اند.

 

در حال حاضر این صنعت با چه مشکلاتی روبروست ؟

برخی از شرکتهای فروشنده آسانسور قرارداد تامین قطعات و نصب و راه اندازی آسانسور را به عهده می گیرند و به ناچار به دلیل پایین بودن مبلغ قرارداد ناچار به استفاده از قطعات بی کیفیت در آسانسور می شوند. البته مشتریان این گونه شرکتها سازندگان ساختمانی هستند که فقط به بالا و پایین رفتن آسانسور فکر می کنند و توجهی به مسائل ایمنی و عمرمفید سیستم آسانسور ندارند. در عین حال نباید از مشکل نوسان شدید قطعات اصلی آسانسور از قبیل ریل ، موتور گیربکس و ... که باعث بروز مشکلات بسیاری برای فعالان این صنف ایجاد کرده است گذشت .

 

عمر آسانسور به چه عواملی بستگی دارد ؟

عمر آسانسور به قطعات مورد استفاده در آسانسور و همچنین نحوه نصب و مونتاژ این قطعات می باشد . در حال حاضر عمر عمده آسانسورهای نصب شده در ایران کمتر از 10 سال است و بعد از طی این مدت آسانسورها باید بطور کلی مورد بازسازی قرار گیرند . قابل ذکر است در حال حاضر آسانسورهایی در ایران کار می کنند که حدود 50 سال از نصب این آسانسورها می گذرد . ولی به دلیل کیفیت مناسب قطعات این آسانسورها ، این آسانسورها به طور مناسب کار می کنند .

 

 قطعات و تجهیزات آسانسور در ایران تولید می شود یا وارداتی است ؟

برخی از قطعات از قبیل موتور گیربکس ، سیم بکسل ها ، ریل و ... وارداتی هستند و قطعاتی از قبیل کابین ، تابلو فرمان و بسیاری دیگر از قطعات در ایران تولید می شوند. تولیدی در ایران صادرات قطعات صورت می گیرد .

 

در جهت بالابردن کیفیت آسانسور چه اقداماتی صورت گرفته است ؟

اجباری بودن بازرسی آسانسور منطبق با استاندارد En81 در ساختمانهای ساخته شده ، و همچنین قدمهای بسیار خوبی از قبیل الزام شرکتهای نصاب آسانسور به استفاده از برخی قطعات از قبیل قفل درب طبقات ، گاورنر ، پاراشوت و ضربه گیرها که توسط موسسه استاندارد مورد تائید هستند اشاره کرد.

 

در بحث ایمنی آسانسور چه اقداماتی صورت پذیرفته است ؟

عمر آسانسور به قطعات مورد استفاده در آسانسور و همچنین نحوه نصب و مونتاژ این قطعات می باشد. د رحال حاضر عمر عمده آسانسورهای نصب شده در ایران کمتر از 10 سال است و بعد از طی این مدت آسانسورها باید به طور کلی مورد بازسازی قرار گیرند.

 

آسانسورهایی که امروزه در ایران نصب می شوند به لحاظ ایمنی با آسانسورهای نصب شده در سالهای گذشته قابل مقایسه نیستند . به گونه ای که می توان ادعا کرد در حال حاضر حوادث آسانسور بسیار به ندرت موجب جرح و فوت می شوند.

 

در خصوص بازرسی آسانسور و اخذ گواهی استاندارد چه اقداماتی صورت گرفته است ؟

در حال حاضر دریافت پایان کار ساختمان از شهرداری منوط به اخذ گواهی استاندارد از طرف شرکت نصاب کننده آسانسور می باشد. اما بعد از اخذ گواهی هیچ نظارتی بر عملکرد آسانسورها صورت نمی پذیرد باید راهکاری جهت اجباری شدن بازرسی ادواری سالیانه برای آسانسورها پیدا شود . با اجرایی شدن بازرسی ادواری می توان به افزایش ایمنی در آسانسورها امیدوار بود.

 

سیستم های ایمنی آسانسور کدامند ؟

به طور کلی آسانسورها شامل حفاظت های ایمنی جهت تامین امنیت برای استفاده کنندگان از آسانسور هستند به طور نمونه آسانسورها باید توسط تست ایمنی که شامل قطعاتی مثل قفل دربها، کلید استپ روی کابین ، کلید استپ ته چاه و میکروسویچ ها می باشد محاظت می شوند و مهمترین عوامل موجود در بحث ایمنی را می توان به مکانیزم پاراشوت برای جلوگیری از سقوط آسانسور نسبت داد . در حال حاضر تمامی آسانسورها توسط بازرسان استاندارد تحت تست هایی از قبیل تست پاراشوت ، بالانس ، تست کلیدهای حدنهایی و ... قرار می گیرند.

 

تست ترمز ایمنی یک از مهمترین تست هاست در این مورد بیشتر توضیح دهید.

ترمز ایمنی یا پاراشوت توسط فکهایی در هنگام عملکرد به ریل متصل می شوند و با کمک گاورنر یا تنظیم کننده سرعت مانع از سقوط آسانسور می شود.

 

قطعات اصلی آسانسور کدامند ؟

قطعاتی از قبیل درب طبقات ، درب کابین ، موتور گیربکس ، تابلو فرمان ، کابین آسانسور و سیم بکس ها جزء قطعات اصلی محسوب می شوند.

 

در آخر ؟

حمایت دولت از بخش خصوصی فعال در این صنعت به دلیل اشتغال زائی بالای این صنعت و راهکارهایی جهت الزام بازرسی ادواری موجب پیشرفت روز افزون این صنعت در کشور خواهد شد.

  انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 461

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "موضوعات علمی ، فنی مهندسی و بازرسی و دانلود کتاب و جزوه" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما